Scenariusz lekcji: Mój prapradziadek był powstańcem. Jak spisać rodzinną historię?
Autor: Beata Buchwald Etap edukacyjny: szkoła podstawowa, uczniowie klas VII, VIII Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna
Wybierz Strony
Odniesienie do podstawy programowej:
Cele kształcenia– wymagania ogólne
I. Chronologia historyczna.
Uczeń umieszcza procesy, zjawiska i fakty historyczne w czasie oraz porządkuje je i ustala związki przyczynowe i skutkowe; dostrzega zmiany w życiu politycznym i społecznym oraz ciągłość w rozwoju kulturowym.
II. Analiza i interpretacja historyczna.
Uczeń krytycznie analizuje informacje uzyskane z różnych źródeł (w tym kartograficznych)
próbując samodzielnie wyciągnąć z nich wnioski; lokalizuje w przestrzeni procesy, zjawiska i fakty historyczne; rozróżnia w narracji historycznej warstwę informacyjną, wyjaśniającą i oceniającą; rozumie i potrafi objaśnić związki przyczynowo - skutkowe analizowanych zjawisk i procesów historycznych; dostrzega potrzebę poznawania przeszłości dla rozumienia procesów zachodzących we współczesności.
III. Tworzenie narracji historycznej.
Uczeń konstruuje ciągi narracyjne, wykorzystując zdobyte informacje źródłowe, przedstawia argumenty uzasadniające własne stanowisko w odniesieniu do procesów i postaci historycznych; tworzy krótkie wypowiedzi i długie wypowiedzi.
Treści nauczania– wymagania szczegółowe
Klasa 4.
1. Elementy historii rodzinnej i regionalnej.
Uczeń:
1) zbiera informacje na temat historii swojej rodziny, gromadzi i opowiada o pamiątkach rodzinnej przeszłości;
2) zna i kultywuje tradycje rodzinne;
3) poznaje historię i tradycje swojej okolicy i ludzi dla niej szczególnie zasłużonych; zna lokalne zabytki i opisuje ich dzieje
4. Refleksja nad historią jako nauką.
Uczeń:
1) wyjaśnia na czym polega praca historyka;
3) rozpoznaje rodzaje źródeł historycznych
Klasa 7:
10. Odrodzenie państwa polskiego po I wojnie światowej. Uczeń:
2) przedstawia proces wykuwania granic: wersalskie decyzje i powstańczy wysiłek (zachód)
Cele edukacyjne:
Cel ogólny:
- Zdobycie przez ucznia umiejętności przeprowadzenia pracy badawczej na temat rodzinnej historii opartej na przekazie międzypokoleniowym i zasobach rodzinnego archiwum.
Cele szczegółowe:
uczeń:
- nabywa umiejętności związane z pracą badawczą; potrafi przeprowadzić wywiad i opracować dokumenty oraz zdjęcia zgromadzone w rodzinnym archiwum,
- analizuje i interpretuje źródła, ćwiczy umiejętność krytyki źródła,
- doskonali umiejętności w zakresie narracji historycznej; dokonuje transkrypcji przeprowadzonych wywiadów, potrafi opracować rodzinną historię,
- doskonali myślenie przyczynowo- skutkowe,
- formułuje wypowiedź, popiera ją właściwie dobranymi argumentami,
- formułuje wypowiedź poprawną pod względem merytorycznym i językowym,
- doskonali umiejętność współpracy w grupie,
- prezentuje pracę grupy na forum.
Metody dydaktyczne:
- elementy wykładu,
- metoda aktywizująca – burza mózgów,
- zadania wykonywane w grupach,
- praca ze źródłami ikonograficznymi
Forma pracy: grupowa
Środki dydaktyczne:
Atlas historyczny. Od starożytności do współczesności. Gimnazjum oraz szkoły ponadgimnazjalne, Nowa Era Warszawa 2016, mapa Powstanie wielkopolskie.
Przykładowe zdjęcia, wspomnienia, pamiętniki, fragmenty wywiadów ze świadkami wydarzeń.
Wybierz Strony
- 1
- 2