Scenariusz lekcji: 100 lat temu w Wielkopolsce. Powstanie wielkopolskie 1918-1919.
Autor: Beata Buchwald Etap edukacyjny: szkoła podstawowa, klasy 7, 8 Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna
Wybierz Strony
- Odniesienie do podstawy programowej (...)
- Komentarz dydaktyczny (uwagi do realizacji) (...)
- Załącznik nr 2 (...)
Komentarz dydaktyczny (uwagi do realizacji):
- Temat przewidziany jest do realizacji w klasie siódmej lub ósmej po omówieniu czasu zaborów i I wojny światowej.
- Celem zajęć nie jest poznanie dokładnej faktografii powstania wielkopolskiego, ale pokazanie powstania wielkopolskiego jako ukoronowania trudu, jaki podjęli Wielkopolanie w walce z zaborcą oraz ukazanie powstańców wielkopolskich jako uczestników innych wydarzeń mających wpływ na proces ukształtowania się granic niepodległej Polski.
- Ze względu na niewielką ilość godzin przeznaczonych na realizację przedmiotu historia, temat zaplanowano na jedną godzinę. Jeżeli nauczyciel może zaplanować na realizację tematu dwie godziny stworzy w ten sposób uczniom warunki do dłuższej dyskusji, wprowadzenia obszerniejszych informacji dotyczących dalszych losów powstańców, czy rozmowy na temat rodzinnych historii związanych z powstaniem wielkopolskim.
- Zrealizowanie działań zaplanowanych w scenariuszu na jednej godzinie lekcyjnej wymaga, zarówno od nauczyciela jak i uczniów, przestrzegania dyscypliny pracy. W sytuacji, kiedy nauczyciel obawia się, że nie zrealizuje wszystkich elementów lekcji w ciągu jednej godziny może w takiej sytuacji zrezygnować z niektórych zagadnień do mapy myśli np. uzbrojenie, czy dowódcy powstania.
- Z materiałów wypracowanych podczas lekcji oraz wybranych prac domowych można przygotować w szkole wystawę pt. Powstanie wielkopolskie, którą warto zaprezentować w 100 rocznicę wybuchu powstania wielkopolskiego.
- Podczas lekcji zaplanowano pracę z różnorodnymi źródłami, zarówno pod względem rodzaju źródła, jak i treści. Dzięki takiemu doborowi źródeł, uczniowie mają możliwość spojrzenia na powstanie wielkopolskie oczami uczestnika spotkania, czy historyka. Uczniowie korzystają między innymi z materiałów umieszczonych na stronie https://27grudnia.pl/, gdzie znajduje się Opowieść powstańca, fabularyzowana historia oparta na losach powstańca Edwarda Stęsika.
- Źródła, z którymi pracują uczniowie zostały przygotowane w załączniku nr 2. W przypadku źródeł pisanych odpowiednie fragmenty zacytowano w zestawach, w przypadku źródeł internetowych podano adresy strony internetowych.
- Uczniowie są przydzielani do grup metodą losową, warto tę czynność wykonać na wcześniejszej lekcji. W czasie przerwy należy przygotować salę do pracy w grupach poprzez odpowiednie ustawienie stolików i przygotowanie laptopów dla ośmiu grup. W celu pracy ze źródłami/materiałami umieszczonymi na stronach internetowych uczniowie mogą skorzystać także z telefonów.
- Na lekcji uczniowie pracują metodą mapy mentalnej. Metoda ta nie tylko porządkuje, syntetyzuje i utrwala wiedzę, ale pozwala także na wskazanie związków przyczynowo- skutkowych omawianych wydarzeń.
- Mapę mentalną można przygotować na tablicy lub na dużym kartonie umieszczając na środku tytuł Powstanie wielkopolskie, a wokół zagadnienia nad którymi pracują grupy.
- Grupy muszą uzgodnić, jakie informacje zapiszą i umieszczą na mapie. Informacje zapisane na kartkach samoprzylepnych, przyklejają do tablicy lub planszy z tytułem mapy. W celu sprawniejszej analizy źródeł w zestawach dla grup umieszczono pytania pomocnicze, które ukierunkują pracę uczniów.
- Część podsumowująca i jedno z zaproponowanych zadań domowych zostało zaplanowane w ten sposób, aby uczniowie podjęli próbę refleksji nad tym, jak bardzo udział w powstaniu wielkopolskim wpłynął na dalsze życie większości powstańców i ich rodzin. W tym celu, jako wstęp do zadania domowego, należy pokazać uczniom zdjęcia z egzekucji w pierwszych miesiącach II wojny światowej, czy fotografie powstańców wielkopolskich- więźniów obozów koncentracyjnych. W celu zgłębienia tematu uczniowie z Wielkopolski mogą wybrać się do Muzeum Martyrologicznego w Żabikowie na wystawę pt. Powstańcy wielkopolscy w obozie w Żabikowie.
- Do zajęć należy przygotować większego rozmiaru kartki samoprzylepne oraz laptop dla każdej grupy, rzutnik, ekran.
Załącznik nr 1
Zadania dla grup
Grupa I
Dokonajcie analizy tekstów źródłowych [zestaw źródeł nr 1] i przygotujcie zapisy do mapy myśli pt. podłoże powstania. Informacje zapiszcie na kartkach samoprzylepnych. Postarajcie się uwzględnić ciąg przyczynowo- skutkowy i powiązania pomiędzy poszczególnymi informacjami tak, aby zapis stanowił spójną całość. Wybierzcie lidera grupy, który przedstawi wyniki pracy grupy całej klasie.
Pytania pomocnicze do analizy źródeł:
- Jaki był cel działań podejmowanych przez wielkopolskich organiczników?
- Jakie znaczenie miała praca organiczna?
- Dlaczego Niemcy bali się inicjatyw podejmowanych przez organiczników?
Grupa II
Dokonajcie analizy źródeł [zestaw źródeł nr 2] i przygotujcie zapis do mapy myśli pt. przyczyny wybuchu powstania wielkopolskiego i nastroje towarzyszące wybuchowi powstania. Informacje zapiszcie na kartkach samoprzylepnych. Zapis ułóżcie z uwzględnieniem powiązań pomiędzy poszczególnymi informacjami tak, aby stanowił spójną całość. Wybierzcie lidera grupy, który przedstawi wyniki pracy grupy całej klasie.
Pytania pomocnicze do analizy źródeł:
- Wymieńcie przyczyny wybuchu powstania wielkopolskiego. Podajcie również bezpośrednią przyczynę wybuchu powstania tzw. iskrę zapalną.
- Określcie nastroje, jakie panowały w Poznaniu, zarówno wśród Polaków, jak i Niemców.
Grupa III
Dokonajcie analizy źródeł [zestaw źródeł nr 3] i przygotujcie zapis do mapy myśli pt. uzbrojenie powstańców. Informacje zapiszcie na kartkach samoprzylepnych. Wybierzcie lidera grupy, który przedstawi wyniki pracy grupy całej klasie.
Pytania pomocnicze do analizy źródeł:
- W jaki sposób powstańcy zdobywali broń?
- Co stanowiło uzbrojenie powstańcze?
Grupa IV
Dokonajcie analizy źródeł [zestaw źródeł nr 4] i przygotujcie zapis do mapy myśli pt. powstanie w Poznaniu. Zapisy przygotujecie na kartkach samoprzylepnych. Wydarzenia umieśćcie na osi czasu pamiętając o chronologii wydarzeń. Wybierzcie lidera grupy, który przedstawi wyniki pracy grupy całej klasie.
Pytanie pomocnicze do analizy źródeł:
Wymieńcie w kolejności chronologicznej wydarzenia, które rozegrały się w czasie powstania w Poznaniu.
Grupa V
Dokonajcie analizy źródeł [zestaw źródeł nr 5] i przygotujcie zapis do mapy myśli pt. Walki w Wielkopolsce. Informacje przygotujecie na kartkach samoprzylepnych. W miarę możliwości zapis ułóżcie z uwzględnieniem powiązań pomiędzy poszczególnymi informacjami tak, aby stanowił spójną całość. Wybierzcie lidera grupy, który przedstawi wyniki pracy grupy całej klasie.
Pytania pomocnicze do analizy źródeł:
- Jaki obszar Wielkopolski był objęty powstaniem?
- Które miejscowości zajęli powstańcy do 31 grudnia 1918 roku?
- Wymieńcie miejsca głównych walk na terenie Wielkopolski.
- Gdzie i kiedy wyznaczono linie demarkacyjną?
- Scharakteryzujcie I i II okres powstania.
Grupa VI
Dokonajcie analizy źródeł [zestaw źródeł nr 6] i przygotujcie zapis do mapy myśli pt. dowódcy powstania. Zapisy przygotujecie na kartkach samoprzylepnych. W miarę możliwości zapis ułóżcie z uwzględnieniem powiązań pomiędzy poszczególnymi informacjami tak, aby stanowił spójną całość. Wybierzcie lidera grupy, który przedstawi wyniki pracy grupy całej klasie.
Pytania pomocnicze do analizy źródeł:
- W jakim okresie dowódcą powstania był Stanisław Taczak, a w jakim Józef Dowbor- Muśnicki?
- Scharakteryzujcie działania Stanisława Taczaka jako dowódcy powstania.
- Scharakteryzujcie działania Józefa Dowbora- Muśnickiego jako dowódcy powstania.
Grupa VII
Dokonajcie analizy źródeł [zestaw źródeł nr 7] i przygotujcie zapis do mapy myśli pt. znaczenie powstania i jego ocena. Informacje zapiszcie na kartkach samoprzylepnych. W miarę możliwości zapis ułóżcie z uwzględnieniem powiązań pomiędzy poszczególnymi informacjami tak, aby stanowił spójną całość. Wybierzcie lidera grupy, który przedstawi wyniki pracy grupy całej klasie.
Pytania pomocnicze do analizy źródeł:
- Jakie znaczenie miało powstanie wielkopolskie?
- Jaki moralny wymiar miało powstanie wielkopolskie?
- Jak oceniono powstanie wielkopolskie?
Grupa VIII
Dokonajcie analizy źródeł [zestaw źródeł nr 8] i przygotujcie zapis do mapy myśli pt. powstańcy wielkopolscy w walce o granice II RP. Informacje zapiszcie na kartkach samoprzylepnych. Wybierzcie lidera grupy, który przedstawi wyniki pracy grupy całej klasie.
Pytanie pomocnicze do analizy źródeł:
W jakich wydarzeniach kształtujących granice II Rzeczpospolitej uczestniczyli powstańcy wielkopolscy?