Scenariusz lekcji: Mój prapradziadek był powstańcem. Jak spisać rodzinną historię?
Autor: Beata Buchwald Etap edukacyjny: szkoła podstawowa, uczniowie klas VII, VIII Czas trwania zajęć: 1 godzina lekcyjna
Wybierz Strony
Przebieg zajęć:
- Wprowadzenie:
- Nauczyciel, w krótkim wykładzie, przypomina najważniejsze informacje na temat powstania wielkopolskiego i jego znaczenia w procesie kształtowania granic II Rzeczpospolitej. Wskazuje na ogromne zaangażowanie społeczeństwa Wielkopolski w powstanie, które przyniosło spełnienie długo oczekiwanych nadziei na przyłączenie Wielkopolski do Polski.
- Nauczyciel informuje uczniów, że powstanie wielkopolskie doczekało się opracowań naukowych. Zaznacza przy tym, że niezwykle ważne są historie pojedynczych ludzi – powstańców wielkopolskich – bez których powstanie nie byłoby możliwe. Nauczyciel pyta uczniów o ich rodzinne historie związane z tym wydarzeniem. Wypowiedzi uczniów prowadzące do wniosku, że powstanie wielkopolskie dotyczyło zarówno ich historii rodzinnej, jak i lokalnej.
- Nauczyciel zapisuje na tablicy hasło historia rodzinna i poleca uczniom, aby dopisali źródła, dzięki którym można odtworzyć rodzinną historię (metoda burzy mózgów). Zapisy uczniów: zdjęcia, dokumenty, rodzinne pamiątki, odznaczenia, opowieść dziadków, pamiętnik, wspomnienia, listy, oznaczenia na grobach np. tabliczki informacyjne, eksponaty zgromadzone w lokalnym muzeum.
- Nauczyciel pyta uczniów o to, skąd mają wiedzę na temat historii swojej rodziny. Z wypowiedzi uczniów wynika, że wiedza na ten temat funkcjonuje przede wszystkim w formie przekazu międzypokoleniowego i najczęściej nie została spisana.
- Nauczyciel nawiązując do wypowiedzi uczniów zwraca uwagę na wielką rolę rodzinnej historii, której znajomość pomaga młodemu człowiekowi budować tożsamość i poczucie przynależności do wspólnoty. Podkreśla, że warto zadbać o jej utrwalenie w formie pisemnej.
- Nauczyciel informuje uczniów o celu lekcji, którym będzie zdobycie umiejętności w zakresie podjęcia przez ucznia pracy badawczej na temat rodzinnej lub lokalnej historii.
- Rozwinięcie:
- Badanie i przekształcanie:
- Nauczyciel dzieli klasę na pięć grup i przydziela zadania:
- Gr. I: Ustalcie listę działań, które należy podjąć w celu spisania rodzinnej historii.
- Gr. II: Uczniowie otrzymują dowolne zdjęcie przedstawiające grupę osób w konkretnej sytuacji. Zastanówcie się, jakie informacje dotyczące zdjęcia powinny znaleźć się w jego opisie. Zaproponujecie zapis.
- Gr. III. Zastanówcie się, jakie pytania należy zadać podczas wywiadu na temat powstania wielkopolskiego. Zapiszcie przykładowe putania
- Gr. IV. Sformułujcie zasady, których należy przestrzegać podczas przeprowadzania wywiadu.
- Gr. V. Przygotowujcie pięć pytań, które posłużą do zbadania danego wydarzenia.
- Wybrani przez grupę liderzy prezentują wyniki pracy całej klasie.
- Na podstawie wyników pracy grupy pierwszej następuje wspólne ustalenie kolejności działań podczas pracy badawczej. Zapis na tablicy:
- Wybór i analiza źródeł zachowanych w rodzinnym archiwum (zdjęcia, dokumenty, wspomnienia, listy, itp.).
- Kontakt z instytucjami, które mogą pomóc w poszukiwaniu źródeł: lokalne muzeum, izba pamięci, kościelne archiwum (księgi metrykalne), archiwum państwowe.
- Przeprowadzenie wywiadów ze świadkiem wydarzeń, a w przypadku wydarzeń odległych z osobami, które mają wiedzę na temat wydarzenia od bezpośredniego świadka. Utrwalenie wywiadu w postaci nagrania audio lub wideo. Transkrypcja wywiadów.
- Opracowanie źródeł. Poddanie źródeł krytyce poprzez sprawdzenie i weryfikację z innymi źródłami dotyczącymi wydarzenia oraz literaturą przedmiotu.
- Na podstawie zgromadzonych źródeł przygotowanie pracy dotyczącej rodzinnej historii z czasów powstania wielkopolskiego. Opatrzenie pracy zestawem źródeł, przypisami, bibliografią.
- Prezentacja wyników pracy grup jest wstępem do pracy domowej.
- Podsumowanie
- Nauczyciel podsumowuje pracę grup, uzupełnia ją dodatkowymi informacjami np. przedstawia zasadę pięciu pytań dziennikarskich 5W, które mogą być pomocne podczas pracy badawczej (WHO- kto?, WHEN- kiedy?, WHY- dlaczego?, WHAT-co?, WHERE- gdzie?).
- Zadanie domowe:
Każda grupa z wypracowanych materiałów przygotowuje slajd do prezentacji pt. ABC pracy badawczej. Jak spisać rodzinną historię? Grupy umieszczają na slajdzie wyniki swojej pracy.
Komentarz dydaktyczny (uwagi do realizacji):
- Temat przewidziany jest do realizacji w klasie siódmej lub ósmej po omówieniu I wojny światowej i powstania wielkopolskiego. Jest to istotne dla zrozumienia przez ucznia badającego rodzinną historię tła wydarzenia, które bada.
- Lekcja stanowi przygotowanie ucznia do podjęcia przez niego narracji na temat historii rodzinnej, której losy związane były z powstaniem wielkopolskim.
- W edukacji historycznej ważne jest przedstawienie wydarzenia z perspektywy zwykłych ludzi. Dane wydarzenie pokazane przez pryzmat historii konkretnego człowieka, często bliskiego, czyni historię bardziej zrozumiałą dla ucznia. Dzięki takim działaniom dana historia zostaje zakorzeniona w konkretnym czasie, przestrzeni oraz historii konkretnej rodziny. Historia przedstawiona w ten sposób przestanie być bezimienna i stanie się bliższa uczniom.
- W wymiarze społecznym największą wartością pracy badawczej podjętej przez ucznia nad jego rodzinną historią jest przekaz międzypokoleniowy. Dzięki poznaniu historii dziadków młodzi ludzie mają większy szacunek do swoich bliskich i do ich przeżyć. Uczeń, badając rodzinną historię, ma do niej stosunek emocjonalny, dzięki czemu lepiej ją zapamięta.
- Lekcja stanowi przygotowanie do podjęcia przez ucznia narracji na temat historii rodzinnej, której losy związane były z powstaniem wielkopolskim.
- Prace, które przygotują uczniowie na temat historii rodzinnej- uczestników powstania wielkopolskiego, warto przedstawić pozostałym uczniom w klasie. W tym celu należy zaplanować lekcję o powstaniu wielkopolskim, podczas której uczniowie będą się uczyli od siebie nawzajem prezentując losy swoich bliskich. Z prac można przygotować w szkole lub lokalnym muzeum wystawę upamiętniającą powstanie wielkopolskie w wymiarze lokalnym.
- Materiały wypracowane przez grupy zostaną umieszczone w prezentacji multimedialnej pt. ABC pracy badawczej i będą stanowiły przewodnik dla ucznia spisującego rodzinną historię.
- Bardzo ważne jest uzupełnienie wyników pracy grup przez nauczyciela tak, aby grupy opracowując slajdy do prezentacji zrobiły to w sposób wyczerpujący.
- Wskazówki do zagadnień opracowanych przez grupy (uzupełnienie przez nauczyciela, w sytuacji, jeżeli nie pojawią się w prezentacji przygotowanej przez grupy):
Gr. II- analiza zdjęcia: kto jest na zdjęciu?, podanie nazwisk- jeżeli jest możliwość ich ustalenia, wskazanie dokładnie głównego bohatera- określenie miejsca na zdjęciu np. pierwszy od lewej w drugim rzędzie, określenia czasu wykonania zdjęcia oraz sytuacji w jakiej zostało wykonane. Warto zwrócić uwagę na takie szczegóły jak strój, czy nastroje osób przedstawionych na zdjęciu.
Gr. III- pytania do wywiadu: czy ktoś z naszej rodziny brał udział w powstaniu?, czy uczestniczył w walkach, jeżeli tak, to gdzie?, skąd miał broń?, jak rodzina zareagowała na jego udział w powstaniu?, czy inne osoby z naszej rodziny włączyły się do walki o odzyskanie przez Polskę niepodległości?, czy nasz prapradziadek był w czasie II wojny represjonowany za udział w powstaniu?, jakie pamiątki pozostały po prapradziadku?, jak prapradziadek wspominał swój udział w powstaniu?
Gr. IV- zasady dotyczące przeprowadzania wywiadu: ważne jest wcześniejsze ustalenie terminu wywiadu i jego tematu, poinformowanie o tym, kto będzie przeprowadzał wywiad, zapytanie o zgodę na nagrywanie i wykonywanie zdjęć podczas wywiadu, zapewnienie przyjaznej atmosfery podczas wywiadu, z uwagą wysłuchanie odpowiedzi, nieprzerywanie wypowiedzi nawet, jeżeli będzie długa, zapewnienie o przedstawieniu spisanego wywiadu do autoryzacji, uzyskanie zgody na jego publikację.
Gr. V- zasada pięciu pytań dziennikarskich 5W: WHO- kto?, WHEN- kiedy?, WHY- dlaczego?, WHAT-co?, WHERE- gdzie?
Wybierz Strony
- 1
- 2